събота, 25 ноември 2017 г.

Смъртта през очите на вярващия




Така, както несъмнено всяко нещо има своя завършек, така и краят на всяко живо същество е смъртта.
 Това е Божественият закон. 
Единствено Всевишният Аллах е извечен и безсмъртен. Свещеното знамение, в което Аллах Теаля е декларирал истината: 
Всяка душа ще вкуси смъртта.
 После при Нас ще бъдете върнати. 
(Анкабут 29: 57), разкрива много ясно това.
Като се изрече обаче думата „смърт“, на всеки му идват на ум различни неща: 
тези, които не вярват в живота след смъртта, възприемат смъртта като унищожение, а точно обратното, вярващите смятат кончината за постигане на истинския живот. 
В един свещен хадис любимият ни Пророк е заявил следното:
 „Хората са в състояние на сън. 
Събуждат се едва когато умрат.“ 
Вярващият човек трябва винаги да гледа на смъртта
 по този начин.
 При такъв подход се взима под внимание наред с човешкото тяло, което е неговото материално съществуване, и душата, която е нематериалната му същност. 
Източникът на материалната същност, или с други думи на тялото е светски, земен. 
А източникът на душата е божествен.
 В такъв случай това означава, че душата е далеч от действителния си дом и се намира в затвора на земята. 
Така например и нашият Пророк (с.а.с.) казва:
 „За вярващия земята е затвор.“ 
Разбира се, не може да става дума за цялостно откъсване на душата от истинското й убежище.
 Напротив, осъществяването на непрекъсната връзка с този истински дом е най-угодно на волята на Аллах. 
А осъществяването на това е възможно единствено посредством редовното споменаване на Всевишния, служене и дуа. Обаче това не е свобода в пълния смисъл на думата.
Една друга особеност на човек е стремежът му към свободата. 
Поради това за зрелите хора;
 за душите, достигнали съвършенство, смъртта е едно възкресение, освобождение от ръждясалите вериги на затворничеството и постигане на желаната свобода.
 Ето защо зрелите раби на Аллах схващат смъртта като виза за преминаване в страната на вечността.
 А гибелта посрещат с подобаваща радост. 
Вярата на човека е тази, която го изправя пред лицето на смъртта уверен, а това е вярата в Аллах, в Сетния дом и в Божия съд, както и поведението, подобаващо на тази вяра. Тук се вижда много ясно и прозрачно ролята на вярата в живота на човека.
 Убеждението, че има свят в отвъдното, дарява вярващия с вечен и щастлив живот.
А този, който не вярва в задгробния живот, живее много напрегнат на тази земя, не желае да се изправи лице в лице с истината за смъртта и като наказание за своето неверие получава заслужено едно вечно и мъчително наказание. Този, който, макар и да вярва в отвъдния живот, но на този свят не постъпва така, както го изисква вярата му, търси пътищата за бягство от смъртта, вместо да я приеме. 
Вярата е една мярка. 
Според степента на вярата си човек посреща радушно смъртта. 
Думите на любимия ни Пророк:
 „О, Аллах! 
Търся убежище при теб от нерадостите на старостта“, следва да са резултат от това поведение. 
Страхът на съвременните мюсюлмани от смъртта е белег за слабостта на тяхната вяра. 
А слабостта на вярата подтиква хората да бягат от смъртта. 
Но с това бягство е невъзможно да се прескочи часът, който е предопределен. 
Няма бягство от него. 
Той застига „бягащия“ навсякъде и непременно го намира и сграбчва.
Ето защо ние трябва да си подготвяме не скривалище, а бляскаво посрещане.
 В този ден, както е казал поетът, изкуство е да можеш да кажеш:
 „Добре дошъл!“ на ангела на смъртта. 
За да демонстрираме своето умение трябва без да забравяме да извършим своята подготовка, както подобава. 
Трябва и ние да заемем своето място сред редиците на щастливците в деня, когато на притежаващите това умение ще се раздават награди.
Дано Всевишният Аллах стори така, че ние да бъдем от онези, които посрещат смъртта като първата брачна нощ и изживяват радостта от това!
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар