Във връзка с тази тема има множество изявления на Пратеника на Аллах
(салляллаху алейхи уе селлем),
които са категорични и почиват на достоверни източници.
По неоспорим начин те заявяват следното: Гробищата не могат да бъдат възприемани като място за ибадет и срещу тях намаз не може да се отслужва.
В достоверния сборник на Муслим един от сподвижниците на Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) на име Джундуб б. Абдуллах Беджели казва:
„…Пет дена преди смъртта на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем) аз го чух да казва: "Убежище търся при Аллах някой от вас да ми бъде ближен, защото Аллах Теаля както възприе Ибрахим за ближен, така възприе и мен като Негов ближен.
Но ако си избирах блажен измежду вас,
щях да избера Абу Бакр.
Знайте, че общностите преди вас възприемат гробовете на техните Пейгамбери като джамии. Внимавайте и вие да не възприемете моя гроб като джамия.
Категорично би забранявам това."
(Муслим Том 2 N9532)
В друг хадис, сведен от Бухари и Муслим, Айша
(радиаллаху анха) и Абдуллах б. Аббас (Р.А.) казват:
„Когато дойде откровение на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем), той покриваше лицето си с парче плат,
а когато биваше притеснен, той го махаше.
В това си състояние той каза:
„Аллах да огорчи юдеите и християните,
защото възприеха като място за ибадет гробовете на своите Пейгамбери.
" Ето така той забраняваше на общността си това, което другите общности бяха направили.
(Бухари-Муслим т.2 № 531)
А в други слова на Пейгамера (салляллаху алейхи уе селлем), съдържащи забрана за отслужване на намаз срещу гробове се казва:
„Не сядайте по гробовете и не отслужвайте намаз срещу гробовете."
(Муслим, т. 3, №972)
Доводите в тази връзка могат да бъдат разширявани, но иншааллах чрез тези дотук вие сте разбрали важността на този въпрос.
Няма коментари:
Публикуване на коментар