понеделник, 4 юни 2018 г.

Смъртта през очите на вярващия





Така, както несъмнено всяко нещо има своя завършек, така и краят на всяко живо същество е смъртта.
 Това е Божественият закон. 
Единствено Всевишният Аллах е извечен и безсмъртен.
 Свещеното знамение, в което Аллах Теаля е декларирал истината: 
Всяка душа ще вкуси смъртта.
 После при Нас ще бъдете върнати. 
(Анкабут 29: 57), разкрива много ясно това.

Като се изрече обаче думата „смърт", на всеки му идват на ум различни неща:
 тези, които не вярват в живота след смъртта, възприемат смъртта като унищожение, а точно обратното, вярващите смятат кончината за постигане на истинския живот. 
В един свещен хадис любимият ни Пророк 
(салляллаху алейхи уе селлем) 
е заявил следното:
 „Хората са в състояние на сън. 
Събуждат се едва когато умрат."
 Вярващият човек трябва винаги да гледа на смъртта по този начин. 
При такъв подход се взима под внимание наред с човешкото тяло, което е неговото материално съществуване, 
и душата, която е нематериалната му същност.
 Източникът на материалната същност, или с други думи на тялото е светски, земен.
 А източникът на душата е божествен. 
В такъв случай това означава, че душата е далеч от действителния си дом и се намира в затвора на земята.
 Така например и нашият Пророк (салляллаху алейхи уе селлем) казва:
 „За вярващия земята е затвор." 
Разбира се, не може да става дума за цялостно откъсване на душата от истинското й убежище.
 Напротив, осъществяването на непрекъсната връзка с този истински дом е най-угодно на волята на Аллах. 
А осъществяването на това е възможно единствено посредством редовното споменаване на Всевишния, служене и дуа.
 Обаче това не е свобода в пълния смисъл на думата.
Една друга особеност на човек е стремежът му към свободата. Поради това за зрелите хора; 
за душите, достигнали съвършенство, смъртта е едно възкресение, освобождение от ръждясалите вериги на затворничеството и постигане на желаната свобода. 
Ето защо зрелите раби на Аллах схващат смъртта като виза за преминаване в страната на вечността. 
А гибелта посрещат с подобаваща радост.
 Вярата на човека е тази, която го изправя пред лицето на смъртта уверен, а това е вярата в Аллах,
 в Сетния дом и в Божия съд, както и поведението,
 подобаващо на тази вяра. 
Тук се вижда много ясно и прозрачно
 ролята на вярата в живота на човека. 
Убеждението, че има свят в отвъдното, 
дарява вярващия с вечен и щастлив живот.
А този, който не вярва в задгробния живот, живее много напрегнат на тази земя, не желае да се изправи лице в лице с истината за смъртта и като наказание за своето неверие получава заслужено едно вечно и мъчително наказание.
 Този, който, макар и да вярва в отвъдния живот, но на този свят не постъпва така, 
както го изисква вярата му, 
търси пътищата за бягство от смъртта, вместо да я приеме.
 Вярата е една мярка.
 Според степента на вярата си човек посреща радушно смъртта. Думите на любимия ни Пророк 
(салляллаху алейхи уе селлем): 
„О, Аллах! 
Търся убежище при теб от нерадостите на старостта", 
следва да са резултат от това поведение. 
Страхът на съвременните мюсюлмани от смъртта 
е белег за слабостта на тяхната вяра. 
А слабостта на вярата подтиква хората да бягат от смъртта. 
Но с това бягство е невъзможно да се прескочи часът, който е предопределен.
 Няма бягство от него.
 Той застига „бягащия"
 навсякъде и непременно го намира и сграбчва.
Ето защо ние трябва да си подготвяме не скривалище,
 а бляскаво посрещане.
 В този ден, както е казал поетът, изкуство е да можеш да кажеш: „Добре дошъл!"
 на ангела на смъртта.
 За да демонстрираме своето умение трябва без да забравяме да извършим своята подготовка, както подобава.
 Трябва и ние да заемем своето място сред редиците на щастливците в деня, когато на притежаващите това умение ще се раздават награди.
Дано Всевишният Аллах стори така, че ние да бъдем от онези, които посрещат смъртта като първата брачна нощ и изживяват радостта от това!

Няма коментари:

Публикуване на коментар