петък, 16 ноември 2018 г.

ПОСЕЩЕНИЕ НА ГРОБИЩА




  От Шейх Абд ал-Азиз Ибн Бааз (рахимеху Аллах)
 
В съответствие с достоверната Сунна от Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, на жените се забранява да бъдат в траур повече от три дни за някой, освен за своя съпруг.
 Траурът за съпруга е задължителен и продължава до приключването на срока идда – четири месеца и десет дни, а ако тя е бременна то траура продължава докато не роди.
Що се отнася до мъжете, то на тях им е забранено да са в траур по който и да е, независимо дали са роднини или други хора.

 На мъжете е позволено понякога да посещават гробищата, за да отправят дуа за умрелите и да искат от Всевишният Аллах да ги помилва.
Това също така е и за да се напомня за смъртта и онова, което следва след нея.
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Посещавайте гробищата, защото те ви напомнят за отвъдния живот”.
/Този хадис е сведен от Ахмед и Муслим/
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, също така е обучавал своите сподвижници на дуа, която те да произнасят по време на посещенията на гробищата:

/Мир вам, о обитатели на жилищата, правоверни и мюсюлмани!
Наистина, по волята на Аллах и ние ще се присъединим към вас.
Нека Аллах да помилва тези, които се поминаха по-рано и тези, които ще се поминат по-късно.
Моля Аллах за избавление на нас и на вас./
А що се отнася до жените, то на тях не им е позволено да посещават често гробищата.
Причината за тази забрана, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел жените, които често посещават гробищата.
Това е така, защото жените са слаби и по-емоционални, и затова съществува опасност, че те няма да проявят необходимото търпение и ще бъдат подложени на изкушение, което може да доведе до извършването на грях.”
/Откъс от трактата “Важни уроци за Ислямската общност” на Ибн Бааз,/



Шейх ал-Албани е казал:
 “На жените не е разрешено да посещават често гробищата, защото честото посещение на гробищата ги подтиква към нарушение на Шерията.
Там те могат да плачат и ридаят на висок глас в присъствието на чужди мъже, или да превърнат гробовете в място нежелани срещи, или да си загубят времето в безполезни разговори.
Такива неща в днешно време могат да се видят в някои мюсюлмански страни.
 Очевидно, именно това се разбира в известния хадис, в който се казва:
 “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел жените, които често посещават гробищата”.
 В друга версия на този хадис се казва:
“Аллах е проклел жените, които често посещават гробищата”.
Този хадис е разказан от няколко сподвижника:
 Абу Хурейра, Хассан Ибн Сабит и Абдуллах Ибн Аббас радияллаху анхум.
Хадисът от Абу Хурейра радияллаху анху, са свели ат-Тирмизи, Ибн Маджа, Ибн Хиббан, ал-Бейхаки, ат-Тайалиси, Ахмед и Ибн Абд ал-Бар.
 Ат-Тирмизи го е квалифицирал като надежден хасен, хадис и достоверен сахих.
Всички разказвачи риджаль на хадиса заслужават доверие, освен Омар Ибн Абу Салама, чиито предадени хадиси в най-лошия случай могат да бъдат смятани за надеждни хасен.
Този хадис обаче е достоверен сахих, тъй като се потвърждава и от други съобщения.
 Хадисът от Хассан Ибн Сабит радияллаху анху, са свели Ибн Абу Шейба, Ибн Маджа, ал-Хаким, ал-Бейхаки и Ахмед.
 Ал-Бусири е квалифицирал хадиса като достоверен сахих, а неговите разказвачи риджаль заслужаващи доверие.
 Обаче разказвач на име Ибн Бахман са нарекли заслужаващ доверие само Ибн Хиббан и ал-Иджли, които са известни със своята снизходителност при оценката за справедливостта на разказвачи.
Ибн ал-Мадини е казал, че не знае за такъв разказвач. Но въпреки всичко Ибн Хаджар ал-Аскаляни е казал, че след като се отчетат всички обстоятелства, този хадис може да бъде приет.
 Хадисът от Ибн Аббас радияллаху анху, е стигнал до нас чрез Абу Салих.
 Него са го свели Ибн Абу Шейба, Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи, Ибн Маджа, Ахмед и други.
В някои версии на този хадис се казва, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел жените, които често посещават гробовете.
 Ат-Тирмизи е квалифицирал хадиса като надежден хасен. Обаче Абу Салих, освободен роб на Умм Хани Бинт Абу Талиб, е бил слаб разказвач.
Дори някои познавачи на хадисите са го подозирали в лъжа.
 От всичко казано следва, че в достоверните версии на хадиса се говори за жените, които често посещават гробища.
Така се казва във версиите на Абу Хурейра и Хассан Ибн Сабит радияллаху анхума, и в болшинството версии при Ибн Аббас радияллаху анху.
Следователно, проклятието попада само върху жените, които често посещават гробищата, но не и за останалите. Ето защо даденият хадис не противоречи на хадисите в които се говори, че посещението на гробища от жените се явява желателно предписание.”.
 /Откъс от “Ахкам ал-Джанаиз”, стр. 235-237./

Няма коментари:

Публикуване на коментар