петък, 16 ноември 2018 г.

Молитвата при погребение(салату-л-джаназа)

1. Молитвата за починалия мюсюлманин е общо колективно задължение (фард кифая). Това означава, че ако тази молитва отслужат част от вярващите, които присъстват в момента, това е достатъчно, другите мюсюлмани се освобождават от тази отговорност.

2. Когато мюсюлманин умре, цялото му тяло трябва да бъде измито със сапун или друг прах или дезинфекциращо средство, и изчистено от всички видими нечистотии, като се започва с частите, измивани при частично обмиване(уду). Когато цялото тяло е почистено, то се завива в един или повече ката бял памучен плат, покриващи всички части на тялото.

3. След това мъртвото тяло се слага на поставка и се носи до мястото за молитва джамия или друго чисто помещение. Тялото се поставя с лице към Мека.

4. Всички участници в молитвата трябва да извършат частично обмиване(уду),освен ако не са извършили такова преди. Водителят имам стои до тялото на мъртвеца към къбле с последователите, които са в редици зад него.

5. Водителят вдига ръце към ушите си, като изрича тихо намерението си да отслужи молитва за починалия и призовава “Аллаху акбар” “Аллах е най-велик”. Поклонниците следват водителя, после слагат десните си ръце върху левите под пъпа, както при другите молитви. После водителят и поклонниците тихо четат ал-Фатиха.

6. След това водителят произнася “Аллаху Акбар” , без да вдига ръце и рецитира втората част на ташаххуд(от “Аллахумма салли ала сайидина Мухаммед” до края).

7. Имамът изрича третия такбир с думите “Аллаху акбар”,без да вдига ръце,и се моли за починалия с подходящите думи,които знае.За предпочитане са следните:

Аллахумма-игфир ли хаийнна уа майитина, уа шахидина уа гаибина уа сагирина уа кабирина уа закирина уа унсана.

Аллахумма ман ахяйтуху минна фа ахийки ала-л-Ислям. Уа ман тауаффайтаху минна фа тауаффаху ала-л-Ислям. Аллахумма ла тахримна аджраху уа ла тафтинна бадаху.

“Господи наш! Опрости на живите от нас и на мъртвите, на тези, които присъствуват и отсъствуват, на младите и на възрастните, на мъжете и на жените!

Господи наш, на когото Ти даваш живот сред нас, помогни му да живее в Исляма и на когото Ти взимаш душата, помогни му да умре във Вярата!

Господи наш! Не ни лишавай от наградата за търпението за неговата загуба и не подлагай на изпитание!”

После се прави четвъртият такбир (с думите “Аллаху акбар” ) без вдигане на ръце,последвано от мирни приветствия надясно и наляво, както при другите молитви.

Трябва да се помни, че поклонниците, които са отзад в редици, следват водителя имам неотклонно и всеки рецитира същите фрази с тих глас.

8. След завършването на молитвата тялото се спуска за погребение с лице, обърнато към Мека. При спускане на тялото се изричат следните думи:

“Би-сми-л-Лахи уа би-л-Лахи уа ала миллати расули-л-Лахи салла-л-Лаху алайхи уа саллам.”

“В името на Аллах и с [помощта на] Аллах, и в пътя на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари!”

Ако е починало дете преди пубертета, молитвата е същата, с изключение на това, че след третия такбир и вместо тази молба поклонниците рецитират следните думи:“Аллахумма иджалху лана фаратан уа яджалху лана зухран, уа иджалху лана шафина уа мушаффаа.”

“Господи наш! Направи го(я) наш предвестник и нека той бъде награда за нас и съкровище, направи го наш застъпник и приеми молбите му!”

Цялата молитва при погребението се извършва в стояща поза. При преминаване на погребалното шествие, независимо дали е на мюсюлманин или не, всеки мюсюлманин трябва да стане от уважение към починалия.

Мъж се измива от мъж, жена се измива от жена. Жена може да измие съпруга си, а мъж или жена могат да измият малките деца. По време на миенето ръцете на миещия трябва да бъдат покрити с ръкавици или друга тъкан, а интимните части на мъртвото тяло трябва да бъдат покрити и измити, без да се гледат.

Гробът трябва да се изгради и обозначи по обикновен начин. Мъртвото тяло трябва да се покрие с бял памучен плат от стандартен материал. Ислямският обичай отхвърля екстравагантността при изграждането на гроба или обличането на тялото във фини одежди. Това е изкуствена суета и загуба на средства, които могат да бъдат използувани по друг, много по-полезен.

Обичаят на някои северноамерикански мюсюлмани да дават голям и скъп банкет при погребение на починал също не е ислямски и е безотговорно пилеене на пари и усилия, които ще са по-полезни, ако се използват по друг начин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар