четвъртък, 22 декември 2022 г.

Може ли да се каже за починалия, че той е под грижите на Аллах?


 Какво е решението да се каже
 „Такъв и този е в грижата на Аллах (fi dhimmatillah)“ по отношение на някой, който е починал?
Няма нищо лошо в това да се каже за вярващ, който е починал, че е под грижите на Аллах, въпреки че тази защита не е уникална за починалия, както отбелязахме от хадиса, цитиран по-горе, че този, който се моли Фаджр, е под грижите на Аллах. 
За повече подробности, моля, вижте дългия отговор.

Арабската дума dhimmah 
(преведена по-горе като „грижа“) се отнася до обещание и гаранция за грижа за някого или нещо.

Ибн ал-Атир (Аллах да се смили над него) каза: Думите dhimmah и dhimam често се споменават 

в хадисите; 

и двете се отнасят до завет, безопасност, гаранция

 (за благополучие), защита и право...

Един пример е хадисът

 „Той вече не е под dhimmah (грижата) на Аллах“,

 което означава, че всеки има обещание, че Аллах ще му даде благополучие и ще се погрижи за него,

 но ако се изложи на ненужен риск, това ще доведе до гибелта му, или той направи това, което му е забранено, или той се противопостави на това, 

което му е заповядано, той вече няма да бъде под закрилата и грижите на Аллах, нека Той бъде възвишен."

 (  Ан-Нихая фи Гариб ал-Хадис   стр. 455).

Един от хадисите, в които се споменава dhimmatullah (грижата на Аллах), е този, в който Пророкът (мирът и благословията на Аллах да бъде върху него) е казал:

 „Който се моли Фаджр е под грижата на Аллах, така че не пропускайте с по отношение на правата на Аллах, за всеки, който направи това, Аллах ще го хване и ще го хвърли по лице в Огъня на Ада.” 

Разказано от Муслим (657).

An-Nawawi каза в Sharh Muslim (5/158): Dhimmah тук означава защита или, както беше казано, безопасност. 

Край на цитата.


Въз основа на това значение, няма нищо лошо в това да се каже за починал, че е под грижите на Аллах, което означава, че е под Неговата защита.

 Това е като молба с молба Аллах да го защити.

 Това е като да кажеш 

„Той се премести в милостта на Аллах“; 

това е молба за него, с молба да му се даде милост. 

Не е категорично твърдението, че Аллах му е дал милост, защото няма начин да разберем това.

Шейх Ибн 'Утаймин (Аллах да се смили над него)

 беше попитан за изказването на 

„ Фулан ал-мархум

 [Този и този, към когото е проявена божествена милост]” или 

„Нека Аллах да го обгърне в Своята милост”

 или „Той има преместен в милостта на Аллах.”

Той отговори:

Няма нищо лошо в това да кажете

 „ Fulan al-marhoom 

[Еди-кой си, към когото е показана божествена милост]“ или „Нека Аллах го обгърне в Своята милост“, защото казването на тези неща е чрез оптимизъм и надежда; 

това не е констатация на факт. 

Ако е казано с оптимизъм и надежда, няма нищо лошо.

Що се отнася до изказването „Той се е преместил в милостта на Аллах“, струва ми се, че това също влиза в категорията на оптимизма и не е констатация на факт, защото въпроси като този са въпроси на невидимото и ние не можем бъди сигурен в тях." ( Majmu' Fatawa ash-Shaykh Ibn 'Uthaymin 3/85   ).

В хадиса, предаден от Пророка (с.а.с.), се казва, че починалият вярващ е в dhimmatillah

 (грижата на Аллах).

Абу Дауд (3202) разказва, че Уатила ибн ал-Аска'

 е казал:

 Пратеникът на Аллах 

(мирът и благословията на Аллах да бъде върху него) ни поведе да отслужим погребалната молитва за мюсюлманин и аз го чух да казва:

 „О, Аллах , Така и така, синът на Такъв и този е под Твоите грижи и Твоята защита, така че го защити от изпитанието на гроба и мъчението на Адския огън, защото Ти си верен на обещанието Си и си достоен за похвала.

 О, Аллах, прости му и се смили над него, защото Ти си най-опрощаващият, най-милостивият.” 

Класифициран като сахих от ал-Албани в Ахкам ал-Джанаиз .

Ас-Синди каза в своя коментар за Ибн Маджа:

Думите „под Твоите грижи (dhimmah)“ означават:

 в безопасност, под Твоя завет и защита.

Относно думите „и Вашата грижа“ беше казано: обичаят на арабите е да се плашат един друг.

 Ако човек искаше да пътува, той би потърсил обещание за защита от водача на всяко племе, така че да бъде в безопасност, докато е на тяхната територия, докато не се премести в земята на друго племе, където ще търси подобна защита. 

Това се има предвид, а именно обещание за защита и безопасност, докато той все още е в земята на този лидер.

 Край на цитата.

Ал-Кари каза в Миркат ал-Мафатих (3/1209):

„Той и този син на Такъв и този е под Твоята опека” означава: 

Той е под Твоята защита, защото повярва в Теб.

 Край на цитата.

Заключение: 

Няма нищо лошо в това да се каже за вярващ, 

който е починал, че е под грижите на Аллах, въпреки че тази защита не е уникална за починалия, както отбелязахме от хадиса, цитиран по-горе, че този, който се моли Фаджр, е под грижата на Аллах.

И Аллах знае най-добре.

Няма коментари:

Публикуване на коментар