Ибн ал-Атир (Аллах да се смили над него) каза: Думите dhimmah и dhimam често се споменават
в хадисите;
и двете се отнасят до завет, безопасност, гаранция
(за благополучие), защита и право...
Един пример е хадисът
„Той вече не е под dhimmah (грижата) на Аллах“,
което означава, че всеки има обещание, че Аллах ще му даде благополучие и ще се погрижи за него,
но ако се изложи на ненужен риск, това ще доведе до гибелта му, или той направи това, което му е забранено, или той се противопостави на това,
което му е заповядано, той вече няма да бъде под закрилата и грижите на Аллах, нека Той бъде възвишен."
( Ан-Нихая фи Гариб ал-Хадис стр. 455).
Един от хадисите, в които се споменава dhimmatullah (грижата на Аллах), е този, в който Пророкът (мирът и благословията на Аллах да бъде върху него) е казал:
„Който се моли Фаджр е под грижата на Аллах, така че не пропускайте с по отношение на правата на Аллах, за всеки, който направи това, Аллах ще го хване и ще го хвърли по лице в Огъня на Ада.”
Разказано от Муслим (657).
An-Nawawi каза в Sharh Muslim (5/158): Dhimmah тук означава защита или, както беше казано, безопасност.
Край на цитата.
Въз основа на това значение, няма нищо лошо в това да се каже за починал, че е под грижите на Аллах, което означава, че е под Неговата защита.
Това е като молба с молба Аллах да го защити.
Това е като да кажеш
„Той се премести в милостта на Аллах“;
това е молба за него, с молба да му се даде милост.
Не е категорично твърдението, че Аллах му е дал милост, защото няма начин да разберем това.
Шейх Ибн 'Утаймин (Аллах да се смили над него)
беше попитан за изказването на
„ Фулан ал-мархум
[Този и този, към когото е проявена божествена милост]” или
„Нека Аллах да го обгърне в Своята милост”
или „Той има преместен в милостта на Аллах.”
Той отговори:
Няма нищо лошо в това да кажете
„ Fulan al-marhoom
[Еди-кой си, към когото е показана божествена милост]“ или „Нека Аллах го обгърне в Своята милост“, защото казването на тези неща е чрез оптимизъм и надежда;
това не е констатация на факт.
Ако е казано с оптимизъм и надежда, няма нищо лошо.
Що се отнася до изказването „Той се е преместил в милостта на Аллах“, струва ми се, че това също влиза в категорията на оптимизма и не е констатация на факт, защото въпроси като този са въпроси на невидимото и ние не можем бъди сигурен в тях." ( Majmu' Fatawa ash-Shaykh Ibn 'Uthaymin 3/85 ).
В хадиса, предаден от Пророка (с.а.с.), се казва, че починалият вярващ е в dhimmatillah
(грижата на Аллах).
Абу Дауд (3202) разказва, че Уатила ибн ал-Аска'
е казал:
Пратеникът на Аллах
(мирът и благословията на Аллах да бъде върху него) ни поведе да отслужим погребалната молитва за мюсюлманин и аз го чух да казва:
„О, Аллах , Така и така, синът на Такъв и този е под Твоите грижи и Твоята защита, така че го защити от изпитанието на гроба и мъчението на Адския огън, защото Ти си верен на обещанието Си и си достоен за похвала.
О, Аллах, прости му и се смили над него, защото Ти си най-опрощаващият, най-милостивият.”
Класифициран като сахих от ал-Албани в Ахкам ал-Джанаиз .
Ас-Синди каза в своя коментар за Ибн Маджа:
Думите „под Твоите грижи (dhimmah)“ означават:
в безопасност, под Твоя завет и защита.
Относно думите „и Вашата грижа“ беше казано: обичаят на арабите е да се плашат един друг.
Ако човек искаше да пътува, той би потърсил обещание за защита от водача на всяко племе, така че да бъде в безопасност, докато е на тяхната територия, докато не се премести в земята на друго племе, където ще търси подобна защита.
Това се има предвид, а именно обещание за защита и безопасност, докато той все още е в земята на този лидер.
Край на цитата.
Ал-Кари каза в Миркат ал-Мафатих (3/1209):
„Той и този син на Такъв и този е под Твоята опека” означава:
Той е под Твоята защита, защото повярва в Теб.
Край на цитата.
Заключение:
Няма нищо лошо в това да се каже за вярващ,
който е починал, че е под грижите на Аллах, въпреки че тази защита не е уникална за починалия, както отбелязахме от хадиса, цитиран по-горе, че този, който се моли Фаджр, е под грижата на Аллах.
И Аллах знае най-добре.
Няма коментари:
Публикуване на коментар